tisdag 21 september 2010

MÅSARNA FLYGER SÖDERUT

ja, i söndags var det ju val. tror ingen missat det. tänker inte börja gagga om sd för alla fattar nog att jag tycker det är förjävligt att de kommit in i riksdagen. att ett rasistiskt parti kan komma in i sveriges riksdag medan ett feministiskt parti (f! fick endast 0.8 av rösterna) inte kan göra det säger jävligt mycket om samhället. däremot är jag glad glad glad att alliansen vann!!!

men iallafall, min och moas valpepp kulminerade denna soliga dag, den 19 september då vi glada i hågen gick för att rösta på vackra gudrun i högalids skola. trodde vi. eftersom någon av oss råkat "städa bort" våra röstkort nån vecka tidigare hade vi ingen vidare koll på var vi skulle vara, och självklart visade det sig, när vi kom fram till skolan, att vi hade gått fel. vi blev då lotsade och guidade till rätt lokal av x antal vänliga valarbetare (alltså cred till de som jobbar med valet helt gratis, ändå defenders of democracy!!) som log åt vår förvirring. tror verkligen ordet "förstagångsväljare" lyste i våra ögon.

bästa var dock när en äldre herre hjälpt oss att ringa upp valdistriktsgrejen för att ta reda på var vi egentligen skulle rösta, varpå han bad min sambo moa säga sitt personnummer, sen kollar han av det med personen han pratar med, vänder sig till moa och ba "MÅSA?" med uppfodrande och frågande röst. jag bryter ihop av skratt medan moa fattar noll och ba "eh...m-moa heter jag". han skämdes och det blev dålig stämning men vi gav honom kärlek (i icke-fysisk form obs) och uppskattning så att han skulle förstå att han var snäll som hjälpte oss.

alltså...MÅSA? tanken på att heta måsa. känns som ett verb, tänker på en ful skrattmås som liksom går runt och...måsar?