tisdag 14 september 2010

OM VALET

På söndag är det val och jag och Moa är mycket uppeldade över detta. Vilt gissat så tror jag att politiska diskussioner och spekulationer kring valresultatet upptar ungefär 70 % av våra samtal these days! Vi blir rörda till tårar av F!:s valfilm, mår illa av SD:s dito och jag får en varm känsla i magen av Moderaternas film om självkänsla som ytterligare ett skäl till att fler människor ska jobba. Man kan helt enkelt säga det kommande valet är väldigt känsloladdat för oss.

Jag och Moa ska rösta på Feministiskt initiativ av många olika anledningar. Främst för att Gudrun Schyman är den enda svenska politiker som berör oss, men också för att det är dags att vi (och då menar jag vi alla, inte bara jag och Moa) visar att det här är en viktig fråga. Vi känner att det är dags att få ett slut på det faktum att halva jordens befolkning diskrimineras och utsätts för våldshandlingar och kräkningar ENBART på grund av vårt kön. Jag säger inte att en röst på F! innebär ett slut på det patriarkala samhället, men det är ett steg på vägen. Det finns många fler anledningar till varför våra röster går till F! och Gudrun Schyman på söndag, men egentligen är det faktiskt så enkelt som att det är omänskligt och oacceptabelt att samhället fortfarande ser ut som det gör år 2010. Det räcker nu.

Det intressanta är att jag och Moa egentligen tillhör olika block. Jag kan inte svara på vad Moa skulle röstat på om F! inte fanns, men jag vet att jag skulle ha röstat på Folkpartiet eller Moderaterna. F! är nämligen ett blocköverskridande parti, även om det självklart är ett parti med vänstertendenser då Gudrun Schyman var partiledare för Vänsterpartiet under många år. Som Gudrun Schyman själv sagt så saknas det kunskap och insikt om jämställdhetsfrågan inom både det blå och det rödgröna blocket, för även om de röda partierna har en större tradition av jämställdhets- och jämlikhetsfrågor, så får feminismen nästan alltid stå tillbaka även inom den röda politiken. För av någon anledning så verkar de flesta anse att det alltid finns någonting annat som är viktigare.

Därför tycker jag att ni som innerst inne VILL rösta på F! men har planer på att taktikrösta (för att antingen få till ett regeringsskifte eller för att Alliansen ska få sitta kvar) borde tänka om. Att inte rösta på F! enbart av den anledningen - även om jag har respekt och förståelse för varför man väljer att taktikrösta - är att fortsätta sätta feminismen i andra rummet. Jag och Moa vill se ett samhälle där feminism och genuskunskap får inflytande och spelar roll i alla politiska frågor, och därför röstar vi på Feministiskt initiativ på söndag.