lördag 3 juli 2010

REA PÅ IKEA

eftersom jag och moa precis har flyttat till en egen lägenhet så har vi hunnit tillbringa en hel del tid på ikea. vi hyser en stark hatkärlek till ikea, minns liksom fasan och plågan av att behöva vara där i timmar med mina föräldrar som freakade totalt, minns ett tillfälle då de handlade för 30 000 på ikea vid ett och samma tillfälle. och då köpte de inte ens soffor och såna stora möbler. numera älskar jag dock ikea, går igång på att allt är sjukt outsmyckat + billigt!

hursomhelst, vid vårt senaste besök så bestämde vi oss för att äta något medan vi väntade på att mina föräldrar skulle bli klara. vi gick till ikeas restaurang men de hade så tråkig mat så vi bestämde oss för att FIKA istället. denna grej är såå typisk för mig och moa, typ marie antoinette-talesättet "let them eat cake" fast mer moderniserat typ "finns det inte mat finns det alltid kakor". eftersom allt på ikeas café kostar 5 kronor (!) så gick vi såklart lös totalt och lassade våra tallrikar + köpte läsk. sedan tryckte vi i oss alltihop på ungefär tre minuter innan vi reste oss och gick. sammanlagt tog hela grejen (bestämma sig, beställa, äta, gå) kanske 7 minuter max.

det bästa var dock när vi hade vräkt i oss alla kakor förutom en minimal bit av en chokladboll som låg ensam kvar på moas i övrigt renslickade tallrik. moa får någon form av "ångest" över att behöva lämna den, så hon lutar sig tillbaka i stolen, klappar sig på magen och höjer långsamt pekfingret och pekar mot den lilla smulan samtidigt som hon med helt utmattad röst och liksom gnisslande röst ba "ÄT DEN".
först ville jag inte, men hon såg verkligen helt befallande ut så tillslut gav jag upp och åt den ändå.

p.s. när vi kom hem åt vi två påsar med ikeachips