fredag 11 februari 2011

you and me song

idag har jag en sådan där dag när jag är glad i hela kroppen. fast en lugn glädje, liksom tillfreds. ni som känner mig på riktigt vet att det inte varit så särskilt ofta för mig. iallafall, jag och moa pratade för ett tag sedan om att vi borde bli bättre på att tänka på saker vi är tacksamma över, och saker vi stolta över att vi gjort, istället för att ha ångest över sådant vi ångrar (sak jag är expert på) så nu ska jag göra det!

SAKER JAG ÄR STOLT ÖVER:

- att jag i nästan 10 år sa att jag skulle flytta till stockholm direkt efter skolan. och att jag sedan gjorde det, exakt sexton dagar efter studenten. det är det bästa beslut jag tagit.

- att jag lyckats behålla så många vänner från när jag var yngre, att jag försöker vara rädd om mina vänner, eftersom utan mina vänner är jag ingen. jag tror inte ett dugg på att "ensam är stark". inte alls.

- att jag vågade ta emot hjälp när jag var så olycklig att jag inte ville leva längre. och att jag faktiskt inte skäms över att prata om den tiden, jag skäms inte alls över att säga att jag mådde förjävligt i åtminstone 6 år. för så är det för vissa. nu mår jag bättre, men den här oförklarliga sorgen, den får jag nog bära på resten av mitt liv. men det är okej. för det mesta tycker jag ju livet är rätt härligt, ändå.

- att jag röstade på feministiskt initiativ i valet trots att många sa att det var en bortkastad röst. det var det inte alls. gudrun schyman är min idol.

- att jag hela tiden försöker lära mig nya saker. som nu med persiskan, även om det är skitsvårt och tungt i början.

SAKER JAG ÄR TACKSAM ÖVER:

- min fina, trygga medelklassuppväxt i villa med gifta, välutbildade föräldrar. det har gett, och ger mig, fördelar i det här samhället. det är ingenting jag själv åstadkommit, utan någonting som givits mig av slump, och det är jag tacksam över.

- min bästa vän moa. egentligen är jag tacksam över alla mina vänner, men moa har jag liksom inte skaffat själv, henne har jag fått. vi träffades genom våra pappor när vi var ett år och hade de inte gillat varandra och börjat umgås så hade jag och moa nog inte varit dödsbästisar nu. så tack, erik och göran!

- mina fina syskon är jag så lycklig och stolt över. att just jag får vara deras storasyster.

- min moster. hon är så klok och har nog den bästan självkänslan av alla jag vet. hon är oerhört trygg i sig själv och det får mig att bli lite tryggare också.

- att jag är född i sverige. tack tack tack!

- ostbågar, bibliotek, lösgodis, belgisk design, frankrike, språk, skönhet