måndag 26 april 2010

PARDON PARDON

okej, jag må låta bitter och elitistisk, men är SÅ sugen på att gnälla på en smågrej som jag ändå stör mig på ibland *bitterfitta* *stolt* *älskar fittor* : människor som älskar frankrike trots att de inte kan ett ord (eller okej, de kanske kan säga typ salut/bonjour/pardon) franska!

liksom, om du nu ÄÄÄÄÄLSKAR franska människor och franskt mode och rosa macarons och tycker att paris är den vackraste staden som finns, hur kan du då INTE ha brytt dig om att ens FÖRSÖKA lära dig språket någorlunda? jag menar, språket är en STOR del av kulturen + att frankrike är ett land där du seriöst måste ta till grova charader för att göra dig förstådd om du inte kan franska! det är helt okej att gilla/vara fascinerad av ett land även om man inte alls kan språket (jag är sjukt fascinerad av iran exempelvis, och jag kan bara tre ord på farsi) men att ÄLSKA ett land till döds och inte kunna säga en mening på det landets språk känns ärligt talat märkligt?

TYPEXEMPEL : modebloggare som köper franska magasin fast de inte alls förstår vad som står i dem. (typ eleonore nygårds, linn gustafsson med flera)