lördag 22 maj 2010

GIRLS GIRLS GIRLS

alltså, nyss blev jag alldels pirrig och kände att jag bara ÄLSKAR TJEJER. not in a romantic way (även om jag ibland önskar att jag och moa var lesbiska så vi kunde leva hela livet tillsammans fast det ska vi ju göra ändå. ibland när vi håller hand på stan blir jag helt stolt och bara hoppas att någon ska tro att hon är min flickvän eftersom moa = den sötaste i hela världen) men ändå!

inte så att jag älskar ALLA flickor/tjejer/kvinnor bara för att de är av kvinnligt kön, för hela den grejen känns väldigt löjlig. men liksom, jag tycker bara att tjejer generellt är så fantastiska och underbara!

jag blir otroligt förbannad på all skit som tjejer får ta enbart för att vi är tjejer, ojämställdheten i samhället gör mig vansinnig och feminism är otroligt centralt i mitt liv. trots alla orättvisor älskar jag att vara tjej. jag älskar typiskt "tjejiga" kläder som klänningar, höga skor och roliga smycken, sure, men det jag gillar mest är typ tjejers sätt att umgås och den där sjukt nära vänskapen som tjejer ofta har med varandra. åh, blir helt varm i magen när jag tänker på hur mycket jag tycker om att vara tjej!

(självklart finns det tusen sätt att vara tjej på, alla tjejer behöver inte ha klänning och högklackat eller ha massa tjejbästisar. självklart inte. men ibland kan jag känna ett behov av att "uppvärdera" också det som anses vara typiskt tjejigt, som mode, exempelvis. men det är en helt annan diskussion som jag också tänker blogga om later on, stay tuned)

iallafall : PUSS ALLA FINA FANTASTISKA OCH STARKA FLICKOR/TJEJER/KVINNOR/TANTER/KÄRRINGAR. I love you.